Call for papers vol 9, no. 1, 2018 is open until 30 March 2018

SHARING HISTORY IN A POST-CONFLICT SOCIETY – THE CASE OF MACEDONIA

Attention: open in a new window. PDFPrint

37.016:94]:316.48.063.24(497.7)(083.94)
316.48.063.24(497.7):37(083.94) Review scientific article


SHARING HISTORY IN A POST-CONFLICT SOCIETY –
THE CASE OF MACEDONIA
ПОДЕЛЕНА ИСТОРИЈА ВО ПОСТКОНФЛИКТНИТЕ ОПШТЕСТВА –
СЛУЧАЈОТ НА МАКЕДОНИЈА
Biljana Popovska, Military Academy “General Mihajlo Apostolski”
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

ABSTRACT

This paper is about sharing history in a post-conflict society, as viewed from the perspective of the teaching of history. Through analyses of the referenced articles and reports, it discusses history teaching as one of the tools of transitional justice. It goes on to review the successful case of sharing history through the Franco-German textbook project, but only from the aspect of the media coverage and comment. Finally, the paper examines the Macedonian case related to the topic, drawing on the findings of other scholars, the response of Macedonian media to the
joint history textbook project of the Center for Democracy and Reconciliation of Southeast Europe, as well as materials from interviews conducted by the author of this paper.
Key words – reconciliation history teaching, unite, divide, coexistence

АПСТРАКТ

Овој труд ја обработува темата за споделување на заедничка историја во едно пост конфликтно општество видено преку призмата на наставата по историја. Преку анализи на написи и извештаи во трудот се дискутира за наставата по историја како една од алатките на транзиционата правда. Трудот дава еден преглед на успешен случај на споделување на историја изразен низ француско – германскиот проект за учебниците по историја, но само во поглед на медиумската покриеност и нивните коментари. На крај, во трудот се прави преглед на македонскиот случај поврзан со темата, преку истражувањата на други научни работници, реакцијата на медиумите во однос на проектот за заеднички учебник по историја на Центарот за демократија и реконсилијација на Југоисточна Европа, како и материјалите од интервјуата спроведени од авторот на овој труд.

Клучни зборови – реконсилијација, настава по историја, обединува, раздвојува,
коегзистенција



Creative Commons License
Security Dialogues by Toni Mileski is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.
Based on a work at sd.fzf.ukim.edu.mk.

Copyright © 2012 Security Dialogues. Designed by Cube Systems